Indlægsbehandling

Tag et skridt mod smertefrihed…

Har DU hælsmerter/hælpudesyndrom?

Under hælens knogle, calcaneus findes hos alle mennesker en pude bestående af fysiologisk fedt (corpus adiposum). Fedtpuden skal beskytte din hælknogle og hulfodssene som fæster på hælknoglen. Fedtpuden har en vigtig stødabsorberende funktion.

Årsag til hælsmertesyndrom

Hvis fedtpuden gentagne gange bliver udsat for hårde stød og kraftig belastning, som det kan ske, hvis du fx.  er blevet lidt for tung, løber på hårdt underlag eller måske laver gymnastik på bare fødder, kan der opstå en slags ”betændelse” /irritation (inflammation) i hælpuden.

Hos ældre mennesker ses desuden ofte fedtvævsatrofi, hvor fedtpuden simpelthen forsvinder med tiden.  Manglende fedtpude eller en defekt hælpude kan således give smerter i fødder, knæ, hofter og ryg.

Symptomer

Smerter og ømhed ved udførsel af den udløsende aktivitet – fx. ved gang/løb eller træning på gulv med bare fødder.

Behandling består primært af aflastning fra den udløsende aktivitet.

Tape kan have overraskende god effekt og virke smerteaflastende, men tapen slider på huden og bør derfor kun betragtes som en ”her og nu” symptombehandling.

På den lange bane har hælen brug for at blive aflastes ved altid at gå i bløde og stødabsorberende sko, særligt når du dyrker sport og er fysisk aktiv. Du bør så vidt det er muligt ikke løbe på hårdt underlag. Det kan være en RIGTIG god idé at få lavet et indlæg i din sko med en aflastende blød hælcup.

Hos FODTERAPI DK kan du få lavet en grundig undersøgelse af dine fødder og få lavet individuelt fremstille fodindlæg, som kan afhjælpe dine hælsmerter, så du ikke bliver begrænset i at udføre dine daglige gøremål pga. smerter.

Som medlem af sygeforsikringen ”danmark” kan du få tilskud til individuelt fremstillede indlæg hos FODTERAPI DK v/ statsaut. fod- og fysioterapeut Michaela Søllingvraa  i Ribe.

BOOK TID på 22 59 49 40